Tuesday, April 19, 2011

‘Die Berliner Mauer’



‘Die Berliner Mauer’

Begitulah nama Tembok Berlin dalam Bahasa Jerman. Baru ku tahu ada peristiwa bersejarah ditahun kelahiranku, ya..1989 tahun bersejarah kerana tembok ini diruntuhkan pada tahun itu. Tembok ini menjadi simbol atau ikon kepada Perang Dingin diantara blok Komunis dan Kapitalis..

Melihat kepada sejarahnya, dibina pada 13 Ogos 1961 yang memakan belanja berjuta Mark(matawang Jerman) dan bertahun, akhirnya diruntuhkan pada 9 November 1989, memakan hanya beberapa minggu sahaja untuk diruntuhkan, sedangkan kos pembinaannya menelan belanja yang besar dan bertahun.. ya..satu kemenangan buat rakyat Jerman!!

Tengok, berapa ramai rakyat Jerman mati tika melintas tembok tersebut! kira-kira 5000 orang yang berjaya melepasinya, 239 orang terbunuh, bermacam cara untuk melepasi tembok itu. Sanggup menggadai nyawa, ada yang panjat, ditembak..Faktanya, hampir kesemuanya adalah rakyat Jerman Timur yang mahu menyeberang ke Jerman Barat ketika itu. Ini disebabkan Jerman Timur lebih ekonominya maju berbanding Jerman Barat sehingga majunya lebih berbanding negara eropah lain.

Apapun, tak dapat menandingi tembok Israel yang ‘berkali ganda’ kejamnya terhadap penduduk Palestin..apa sudah jadi?!

No comments:

Post a Comment